Z garáže postavil firmu, která mění způsob, jak Češi topí. Teď radí tisícům lidí, jak ušetřit desítky tisíc ročně
- Začátky: Od vlastní garáže k prvním klientům
- Bod zlomu: Když hobby přeroste v byznys
- Objev síly digitálního marketingu
- Rozšíření do dalších regionů
- Od jednotlivce k respektované firmě
- Marketing jako klíčový nástroj růstu
- Výzvy energetické krize jako příležitost
- Budoucnost vytápění a firmy
- Rady pro ty, kdo chtějí snížit účty za energie
Když Petr Novák před osmi lety přebudoval vytápění svého rodinného domu na kombinovaný systém s tepelným čerpadlem a solárními panely, netušil, že právě pokládá základy byznysu, který dnes pomáhá tisícům českých domácností. Jeho příběh začal jako u mnoha podnikatelů – z vlastní potřeby a frustrace. "Chtěl jsem snížit naše účty za energie, které nám žraly významnou část rodinného rozpočtu. Ale když jsem začal hledat informace a rady, narážel jsem buď na prodejce konkrétních řešení, kteří tlačili svoje produkty, nebo na teoretické články bez praktických zkušeností," říká dnes úspěšný podnikatel, když se setkáváme v jeho showroomu v Ostravě. Právě tady, díky spojení praktických zkušeností s dobrým marketingem, včetně PPC reklama v Ostravě, vybudoval základnu své firmy TopeníProBudoucnost.
Petr nevypadá jako typický byznysmen. V džínách a kostkované košili by mohl být klidně vaším sousedem, který vám o víkendu pomůže s opravou plotu. A právě tato autenticita a praktičnost je klíčem k jeho úspěchu. "Nejsem teoretik ani prodejce. Jsem chlap, který si prošel kompletní rekonstrukcí topení vlastníma rukama a na vlastní peněženku," vysvětluje svou filozofii.
Začátky: Od vlastní garáže k prvním klientům
Petrův příběh začal, když se s rodinou přestěhovali do staršího domu na předměstí Ostravy. "První zima byla šok. Účet za plyn přesáhl 45 tisíc korun a to jsme ještě topili na nižší teplotu, než bychom chtěli," vzpomíná. "Věděl jsem, že musíme něco změnit, jinak nás náklady na bydlení zruinují."
Petr, původní profesí strojní inženýr, se vrhl do studia alternativních způsobů vytápění. Propočítával návratnost investic, studoval technické parametry různých systémů a nakonec se rozhodl pro kombinaci tepelného čerpadla typu vzduch-voda a solárních panelů pro ohřev vody a podporu vytápění.
"Byla to velká investice – přes 300 tisíc korun. Ale matematika byla jasná – při tehdejších cenách energií měla být návratnost kolem sedmi let," vysvětluje. "Co jsem ale nepočítal, byl zájem sousedů a známých, kteří viděli změny na našem domě a chtěli vědět, jak to funguje a kolik skutečně ušetříme."
Když po první zimě s novým systémem Petr zjistil, že náklady na vytápění klesly o více než 60 %, začali se na něj obracet první zájemci o podobné řešení. "Nejdřív jsem jen radil známým. Pak mě kamarád poprosil, jestli bych mu nepomohl s výběrem a instalací podobného systému. A tak to začalo."
Nikdy jsem neplánoval podnikat v energetice. Prostě jsem jen chtěl platit míň za teplo a pak jsem zjistil, že moje zkušenosti mohou pomoct i ostatním.
První rok poskytoval Petr konzultace a pomoc s instalacemi po večerech a víkendech, zatímco stále pracoval jako konstruktér ve strojírenské firmě. "Bylo to vyčerpávající. Rodina mě téměř neviděla, byl jsem buď v práci, nebo u někoho řešil topení. Ale zároveň jsem cítil, že dělám něco, co má smysl a co mě naplňuje víc než moje hlavní práce."
Bod zlomu: Když hobby přeroste v byznys
Klíčový moment přišel, když počet zájemců o Petrovy služby začal výrazně převyšovat jeho časové možnosti. "Najednou jsem měl čekací listinu na tři měsíce dopředu. Lidé byli ochotní čekat, protože věděli, že jim dám nezávislou radu podloženou vlastní zkušeností, a ne prodejní kecy."
Tehdy Petr udělal odvážné rozhodnutí – odešel ze zaměstnání a naplno se vrhl do svého podnikání. "Žena mě podpořila, ale byla to sázka na nejistotu. Měli jsme našetřeno asi na šest měsíců životních nákladů. Buď to vyjde, nebo budu hledat novou práci."
Prvních několik měsíců bylo náročných. Petr si uvědomil, že nestačí být jen dobrý v tom, co dělá – musí dát lidem vědět, že existuje. "Moje dosavadní marketing byl jen ústní doporučení. To fungovalo dobře v sousedství a mezi známými, ale pro skutečný byznys to nestačilo."
První pokus o marketing byl jednoduchý – webová stránka a vizitky. "Myslel jsem, že když budu mít web s fotkami mých realizací a popisem služeb, lidé si mě nějak najdou. To byla naivní představa. Web bez návštěvnosti je jako obchod na pustém ostrově."
Objev síly digitálního marketingu
Zlom v Petrově podnikání přišel, když mu známý poradil, aby investoval do online reklamy. "Upřímně? Nechtělo se mi do toho. Připadalo mi to jako vyhazování peněz. Ale bylo jasné, že potřebuji víc klientů, pokud chci z tohoto koníčku udělat stabilní byznys."
První zkušenosti s digitálním marketingem byly rozpačité. "Zkoušel jsem to sám, podle návodů na internetu. Výsledky byly mizerné. Pak jsem pochopil, že stejně jako lidé potřebují mě jako odborníka na topení, já potřebuji odborníky na marketing."
Petr navázal spolupráci s lokální marketingovou agenturou, která mu pomohla nastavit první PPC kampaně cílené na Ostravu a okolí. "To byl game changer. Najednou se začali ozývat lidé, kteří mě neznali, ale hledali přesně to, co jsem nabízel – nezávislé poradenství v oblasti úsporného vytápění."
Úspěch první kampaně Petra přesvědčil o síle cíleného digitálního marketingu. "Uvědomil jsem si, že existuje spousta lidí, kteří řeší stejný problém jako já před pár lety – chtějí snížit účty za energie, ale nevědí, kudy začít a komu věřit v džungli obchodníků a protichůdných rad."
Rozšíření do dalších regionů
S rostoucím počtem klientů začal Petr přemýšlet o expanzi do dalších regionů. "Viděl jsem, že problém vysokých účtů za energie řeší lidé po celé republice. A díky zkušenostem z Ostravy jsem věděl, že online marketing mi může pomoct oslovit potenciální klienty prakticky kdekoliv."
První oblastí pro expanzi byl Plzeňský kraj. "Bylo to strategické rozhodnutí. Plzeň je dostatečně velký trh s odlišnými klimatickými podmínkami než Ostravsko, takže jsem mohl otestovat, jak fungují různá řešení v jiném prostředí. A co bylo důležité – měl jsem tam známého instalatéra, se kterým jsem mohl spolupracovat."
Petr opět vsadil na digitální marketing. "Spustili jsme PPC reklama v Plzni, ale tentokrát jsme byli mnohem chytřejší. Využili jsme data z ostravských kampaní a přesně věděli, jaká klíčová slova a typy reklam fungují nejlépe."
Výsledky předčily očekávání. "Za první dva měsíce jsme v Plzni získali tolik klientů jako v Ostravě za půl roku. To byl moment, kdy jsem si řekl – tohle není už jen živnost, tohle je skutečný byznys s potenciálem růstu."
Od jednotlivce k respektované firmě
Dnes, po osmi letech od instalace vlastního topného systému, stojí Petr v čele firmy TopeníProBudoucnost, která zaměstnává 15 lidí a působí v šesti krajích České republiky. "Nikdy jsem nemyslel, že budu mít firmu této velikosti. Ale poptávka po našich službách stále roste, zejména s aktuálními cenami energií a větším důrazem na ekologii."
Co odlišuje Petrovu firmu od konkurence, je její obchodní model. "Nejsme výrobci ani prodejci konkrétních značek nebo technologií. Jsme nezávislí poradci, kteří pomáhají klientům najít řešení šité na míru jejich domu, rozpočtu a potřebám. A to je v dnešní době, kdy každý prodejce tvrdí, že právě jeho produkt je ten nejlepší, nesmírně cenné."
TopeníProBudoucnost nabízí komplexní služby – od úvodní analýzy domu a energetických potřeb přes návrh optimálního řešení až po dohled nad realizací a následný servis. "Klienti oceňují, že s námi mají jednoho partnera pro celý proces. Nemusí sami obcházet různé dodavatele a řešit, jestli jim neříkají protichůdné informace."
Zajímavé je, že Petr stále trvá na tom, aby každá realizace byla zdokumentována a výsledky měřeny. "Vedeme si databázi všech instalací a pravidelně sledujeme, jaké úspory přinesly. To nám dává obrovské množství dat, která nám pomáhají neustále zlepšovat naše doporučení."
Marketing jako klíčový nástroj růstu
Marketing zůstává důležitou součástí Petrova podnikání. "Na začátku jsem marketing vnímal jako nutné zlo, dnes ho vidím jako strategickou investici a nedílnou součást našeho úspěchu."
TopeníProBudoucnost spolupracuje s agenturou SEOconsult.cz, která jim pomáhá s nastavením a optimalizací digitálních kampaní. "Jsou to profíci, kteří rozumí našemu oboru a dokážou přesně zacílit na potenciální klienty v různých regionech."
Petr přiznává, že investice do marketingu tvoří významnou část rozpočtu firmy. "Ročně dáváme do marketingu přes milion korun. Ale návratnost je výborná – z dat víme, že každá koruna investovaná do PPC reklam nám přinese zhruba osminásobek v tržbách."
Kromě PPC reklam firma využívá i další marketingové kanály – od obsahového marketingu přes sociální sítě až po tradiční PR. "Každý kanál má svou roli. PPC reklamy jsou skvělé pro zachycení lidí, kteří aktivně hledají řešení. Obsahový marketing zase buduje naši pozici expertů a pomáhá vzdělávat potenciální klienty o možnostech úsporného vytápění."
Výzvy energetické krize jako příležitost
Energetická krize v posledních letech dramaticky zvýšila zájem o služby TopeníProBudoucnost. "Když ceny energií vystřelily nahoru, náš telefon se nezastavil. Najednou se o alternativní vytápění začali zajímat i lidé, kteří by to dřív neřešili."
Petr vidí současnou situaci jako výzvu i příležitost. "Na jednu stranu je smutné, že mnoho lidí se o úspory začne zajímat až ve chvíli, kdy jim přijde šokující vyúčtování. Na druhou stranu je to šance ukázat, že existují dlouhodobě udržitelná řešení, která dávají ekonomicky smysl."
V reakci na zvýšenou poptávku firma rozšířila své služby o expresní konzultace a webináře pro širší publikum. "Chceme pomoct co nejvíce lidem, i když to znamená, že ne každý se stane naším platícím klientem. Někdy stačí nasměrovat lidi správným směrem, dát jim základní informace, a oni už si poradí."
Zároveň Petr upozorňuje na riziko rychlých a nepromyšlených řešení. "Vidíme hodně případů, kdy lidé v panice z vysokých účtů udělají ukvapená rozhodnutí, která jim ve výsledku nepřinesou očekávané úspory. Proto je tak důležité mít nezávislého poradce, který vidí celkový obraz a dlouhodobou perspektivu."
Budoucnost vytápění a firmy
Když se ptám na budoucnost vytápění v českých domácnostech, Petr má jasnou vizi. "Směřujeme k decentralizaci a větší energetické soběstačnosti. Ideální model pro rodinný dům je kombinace více zdrojů – typicky tepelné čerpadlo jako základ, fotovoltaika pro vlastní elektřinu a nějaký záložní zdroj, třeba krbová kamna na dřevo."
S tím souvisí i plány na další rozvoj firmy. "Chceme být komplexním partnerem pro energetickou optimalizaci domácností. Nejen vytápění, ale i ohřev vody, výroba vlastní elektřiny, akumulace energie, chytré řízení spotřeby. To všechno dohromady tvoří ekosystém, který může dramaticky snížit energetickou závislost a náklady."
TopeníProBudoucnost plánuje v příštích dvou letech expanzi do všech krajů České republiky. "Máme ověřený model, který funguje – kombinaci online marketingu a lokálních expertů, kteří poskytují služby přímo v daném regionu."
Zajímavostí je, že Petr neplánuje otevírat kamenné pobočky v tradičním slova smyslu. "Místo klasických kanceláří budujeme síť showroomů, kde si lidé mohou technologie osahat, vidět je v provozu a pochopit, jak fungují. Je to investičně náročnější, ale mnohem efektivnější způsob, jak přesvědčit lidi o výhodách moderních řešení."
Rady pro ty, kdo chtějí snížit účty za energie
Na závěr našeho rozhovoru žádám Petra o několik univerzálních rad pro čtenáře, kteří chtějí optimalizovat náklady na vytápění. Jeho odpovědi jsou praktické a přímočaré:
"Zaprvé, začněte izolací domu. Je zbytečné řešit efektivnější zdroj tepla, když vám polovina energie uniká špatně izolovanými stěnami nebo okny. Je to jako topit v domě bez střechy a divit se, proč je to drahé."
"Zadruhé, vždy přemýšlejte o celkových nákladech v horizontu alespoň 15 let, ne jen o počáteční investici. Často se setkávám s lidmi, kteří zvolí levnější řešení, a za pár let zjistí, že je to stálo mnohem víc na provozních nákladech."
"A zatřetí, nenechte se zlákat prvním prodejcem, který zazvoní u vašich dveří. Vždy si nechte vypracovat několik nezávislých návrhů a porovnejte je. Ideálně konzultujte s někým, kdo nemá zájem vám prodat konkrétní produkt."
Když se loučíme v Petrově showroomu plném nejmodernějších technologií vytápění, nelze si nevšimnout jeho nadšení a energie. "Víš, co mě na tom pořád baví nejvíc? Ten moment, kdy klientům přijde první vyúčtování po rekonstrukci a oni mi volají, že nemůžou uvěřit, kolik ušetřili. To je ten důvod, proč tohle dělám."
A právě tato vášeň pro reálné výsledky, podpořená chytrým marketingem a skutečnými zkušenostmi, je to, co proměnilo Petrův koníček v úspěšnou firmu, která mění způsob, jakým české domácnosti přemýšlejí o teple a energiích.
Publikováno: 22. 04. 2025
Kategorie: technologie